Mikä on Google Search Generative Experience?

Google ilmoitti aiemmin tänä vuonna mullistavasta päivityksestä SERP-sivuilla eli hakutulossivuilla. Tämä päivitys muuttaa sekä mainostajien että hakijoiden pelikenttää huomattavasti.
Tällä hetkellä vain rajoitetusti Yhdysvalloissa saatavilla oleva Googlen Search Generative Experience (SGE) on GPT3-tyyppistä tekoälyä hyödyntävä työkaluominaisuus, joka ilmestyy hakusivulle ennen orgaanisia tuloksia sekä mainoksia, vieden ison pinta-alan SERP:stä. Se perustuu Googlen PaLM 2- ja MUM-teknologioihin.

SGE:n ”laatikko”, jossa on tekoälyn luomia vastauksia hakijan esittämään kyselyyn, antaa hyödyllistä informaatiota hakijalle ja tarjoaa laskeutumissivuja, joiden kautta ostopolkua voi jatkaa tai lisätietoja voi etsiä niitä tarvittaessa. Tekoälyltä voi myös kysyä jatkokysymyksiä, joihin se vastaa tarjoten lisäinformaatiota tai muita vaihtoehtoja säilyttäen aiempien kyselyiden kontekstin. Ratkaisu on siis hyvinkin interaktiivinen käyttäjän kanssa, ja se pyrkii luomaan parhaan mahdollisen hakukokemuksen tekoälyä käyttäen.

Iso vaikutus SEO:oon ja SEM:iin

SGE:n myötä SEO:n merkitys kasvaa entisestään. Hakukoneoptimointi tulee kokemaan suuren muutoksen, jonka takia laajan sekä laadukkaan sisällön merkitys verkkosivuilla korostuu entisestään. Hakijalle relevanttia sisältöä tuottavat sivustot ja laskeutumissivut tulevat olemaan entistä vahvemmassa asemassa tulevaisuuden hakukokemuksessa. Nyt on siis oiva aika keskittyä laadukkaaseen sisällöntuotantoon, joka perustuu ihmisten hakukonekäyttäytymiseen!

SGE:ssä on myös mainonnan mentävä rako, joka tulee erottamaan parhaiten sijoittuvat mainostajat kilpailijoistaan. Erityisesti Shoppingin kanssa saumattomasti toimiva ratkaisu tarjoaa läjäpäin vaihtoehtoja eri myyjiltä hyödyntäen Google Merchant Centerista saatuja tietoja. On siis myös erittäin tärkeää, että Merchant Center -tili sekä sen tuotteet ovat optimoituja, jotta saadaan paras tulos irti mainonnasta SGE:ssä.

Hakukäyttäytyminen tulee muuttumaan

Hakijan kysymyksiin vastaava, vuorovaikutuksessa toimiva tekoäly tuottaa varmasti myös haasteita mainostajille, ja se tulee todennäköisesti muuttamaan ihmisten hakukonekäyttäytymistä. Nykyään jopa 57 % mobiilihakijoista ei päädy klikkaamaan yhtään linkkiä SERP:ssä. Tämä prosenttimäärä tulee varmasti kasvamaan huomattavasti SGE:n virallisen julkaisun jälkeen. Tämä muutos tulee näkymään myös orgaanisen trafiikin määrässä. Erilaisten arvioiden mukaan muutos voi olla positiivinen tai hyvinkin negatiivinen. Tässä muutama case study, jotka kertovat miltä orgaanisen trafiikin muutos voi todellisuudessa näyttää.

Loppusanat

Kuten aiemmin mainitsin, SGE on tällä hetkellä saatavilla rajoitetusti vain Yhdysvalloissa englanniksi, mutta se laajentaa lähiaikoina Intiaan ja Japaniin. Päivitys ei siis ole vielä ajankohtainen Suomessa, mutta maailmanlaajuinen julkaisu voi tapahtua yllättävänkin nopealla aikataululla. Tähän on kuitenkin hyvä varautua jo etukäteen fokusoimalla laadukkaaseen sisällöntuotantoon. Lisätietoa Google Search Generative Experiencesta saat täältä.

Ota yhteyttä

Jätä yhteydenottopyyntö täyttämällä alla oleva lomake.

Voit myös olla yhteydessä suoraan CEO Riku Luukkoseen:

p. 040 742 7156
riku@kumpulantoimisto.fi

Edellinen
Edellinen

Google Adsin uusi Demand Generation -kampanja

Seuraava
Seuraava

Oman datan tärkeys digimarkkinoinnissa